Els Ambaixadors – Albert Villaró

18_ElsAmbaixadors_01_PortadaAquesta novel·la és el meu Sant Jordi d’aquest any. Arriba tard, ho sé. Però he tingut una època un tant ocupada. I bé, l’he acabada fa poc. Ha estat tota una sorpresa perquè no em solc informar de la literatura en català per Sant Jordi. Sincerament, em fa molta mandra i amb les experiències que he tingut, he arribat a la conclusió que amb motiu d’aquesta data es publica molta palla. He passat també alguna que altra vergonya quan he llegit algun dels llibres en català que en el seu moment vaig regalar per Sant Jordi. Així que els darrers anys m’he abstingut de buscar-ne. Me’n vaig a la literatura americana, a algun clàssic o directament a les novetats d’alguna col·lecció que m’agrada. Així que Els Ambaixadors ha estat una troballa completament inesperada. Per a no mentir, quan vaig anar a la 3i4 a buscar el Sant Jordi que jo havia de regalar, vaig sentir com la llibretera (la Núria Cadenes) li parlava a un home que anava una mica perdut sobre les novetats en català. I vaig sentir com li explicava una mica la història d’aquesta novel·la, però ni tan sols vaig escoltar el títol. I me n’alegre perquè ha estat tot un descobriment i m’ho he passat grandíssimament bé.

Els Ambaixadors és una Ucronia. És a dir, una novel·la històrica alternativa que narra certs esdeveniments històrics que podrien haver passat si els fets reals, en un moment determinat, hagueren transcorregut d’una altra manera. Així doncs, l’Albert Villaró ens situa a la República Catalana independent de 1949 que s’està refent de la invasió nazi. La seva independència, malgrat tot, és recent i les relacions amb l’Espanya mutilada del dictador Sanjurjo són extremadament tenses. Tant, que se sospita que alguna cosa es mou a Madrid en contra de Catalunya i l’amenaça sobre la població catalana sembla real i imminent. En aquest context, faran sorgir de la seva hibernació un dels espies més emblemàtics i heroics que es recorden en la història recent. Així, el mític Mossèn Farràs serà destinat a esbrinar què passa a Madrid i, si cal, rescatar la República Catalana de l’amenaça més macabra.

L’autor ens endinsa en un món històric de ficció amb un immens sentit de l’humor i ens narra una trama sense fre, desassenyada i divertidíssima amb un punt (o un molt) de mala bava. Sense poder treure’m del cap l’actualitat catalana recent, m’ho he passat bomba amb el llenguatge subtil i irònic d’aquesta història eixelebrada. No havia llegit res abans de l’Albert Villaró, però després d’aquesta genial novel·la el pense seguir de prop. A banda, no sóc molt propensa jo a llegir premis, però pel que fa al guardó que ha obtingut la novel·la -el Premi Josep Pla- li done un total vot de confiança. Així que, de veritat, és un llibre totalment recomanable. No vos en penedireu.

Per fer-ne un tast, ací teniu la presentació al programa Via Llibre:

http://www.tv3.cat/videos/5053731/Albert-Villaro-Els-ambaixadors

Anuncis

Deixa un comentari

