In the Blood – Steve Robinson

ImageDurant els darrers anys m’he passat la vida llegint articles científics. Sí, eixes tedioses columnes amb les lletres menudes i apretades, de renglons apretats, peus de foto encara més apretats, gràfiques en blanc i negre i redacció de vegades fatigant i embolicada (n’hi ha que no saben escriure articles, sobretot si són xinesos! o potser és que la manera de parlar anglés dels xinesos i nostra és tan diferent que acaba no sent el mateix anglés). Total, a mig metre de distància, la imatge de la pàgina era la d’un borrall d’ombres empastrades en blanc i negre. Potser per això m’he passat els tres darrers anys sense llegir cap novel·la en anglés. O potser és la pitjor excusa que m’haja inventat. La realitat és que no en tenia ganes sobretot perquè em feia moooolta mandra haver de buscar paraules (per poques que siguen) al diccionari mentre estic llegint un passatge emocionant.

Però tot això s’ha acabat, la tecnologia evoluciona i a les meues mans ha arribat el meu Kindle prestat. I per prestat entenem que me l’he apropiat jo per una temporada (fins que m’obliguen a tornar-lo). I com que era prestat, ve amb un diccionari incorporat que et permet buscar a l’instant cada paraula que no entens. Total que, animada pel descobriment, m’he rellençat al mercat de llibres en anglés i se m’ha obert un món infinit de possibilitats que m’aclapara, m’impacienta i m’ompli d’emoció. I, per què no dir-ho, de vegades em posa nerviosa perquè no sé què triar.

Així doncs, amb el sistema muntat, vaig rebuscar en la web d’Amazon per buscar el meu primer llibre. He d’aclarir en este punt que sóc, diguem-ho així, fervorosament aficionada a les novel·les negres, de misteri, d’intriga i similars. Fervorosament vol dir que a 8è d’EGB em vaig llegir unes quantes fascinants aventures de Sherlock Holmes, després els van seguir algunes d’Agatha Christie, el nostre Butxana, l’incombustible Philip Marlowe, i de Raymond Chandler vaig saltar a Dashiell Hammett i després va arribar Lisbeth Salander i una quantitat innombrable de novel·les policíaques nòrdiques que s’han posat de moda en els darrers anys. He anat saltant d’ací cap allà, tornant als clàssics i llegint autors moderns intentant retrobar una Dama del Llac actual que mai no arriba, però descobrint, mentrestant, personatges i històries fascinants d’entre moltes altres no tan fascinants. Però a mi m’és igual. M’agrada igualment i ho llig tot. Així que, després d’una encantadora història de Màrius Serra, vaig acabar topant amb la saga de novel·les de Steve Robinson. Sincerament, no en tenia ni idea, em venia de gust llegir en anglés i vaig buscar llibres barats d’Amazon (0.89 € en este cas), que haguera llegit molta gent i estigueren ben puntuats. D’aquesta manera m’assegurava, com a mínim, una qualitat de best-seller. No esperava més. I no en vaig tindre més. Però m’ho vaig passar bé.

D’esta manera aleatòria vaig començar “In the Blood”. I vaig conéixer el solitari Jefferson Tayte. Un genealogista americà que es dedica a descobrir els orígens familiars dels seus clients, remuntant-se fins als familiars provinents de l’anglesa mare pàtria. Un personatge turmentat perquè als 17 anys els seus pares van morir d’un accident d’avió i després d’això va descobrir que aquells eren els seus pares adoptius. D’aleshores ençà va voler descobrir la seva història i trobar els seus pares biològics (motiu pel qual es va fer genealogista), però mai no ha esbrinat res.

I, mentrestant, va fent encàrrecs. El que li ocupa en aquesta primera novel·la, ve encomanat per un client adinerat que vol conéixer l’arbre genealògic de la seua família, especialment de la part que se’n va anar a Anglaterra cap al s. XVIII. La recerca duu a Tayte a Cornwall, que és on se situa la història. La present i la passada perquè l’autor alterna ambdues èpoques. Allà, Tayte anirà descobrint els secrets que s’amaguen darrere d’aquesta família, a través d’antics documents, registres oficials, visites a cementiris, fent un gran esforç per encaixar les peces que sembla que algú s’ha encarregat de fer desaparèixer.

Així doncs, el llibre intenta esclarir els misteris que rodegen aquesta família i va descobrint informació de mica en mica, de manera que enganxa el lector. Malgrat tot, per al meu gust, les regressions al passat les fa en moments clau i acaba donant massa informació, de manera que treu misteri i això decep una miqueta. A més, aquestes regressions tenen un estil massa de novel·la rosa que al final m’ha resultat una miqueta carregós. Estaria millor si foren més lleugeres i més curtes perquè així podria mantindre la tensió i fins i tot augmentar-la.

D’altra banda la novel·la té una part d’acció. En general està bé perquè li dóna ritme i emoció, però al final acaba resultant massa llarga i dóna massa detalls que acabaven per molestar-me. Al cap i a la fi, als que ens agrada la novel·la negra o de misteri ens agraden les complicacions de la història i com acaben resolent-se. Un poc d’acció està bé perquè afegeix emoció, però allargar-ho massa fa que el final acabe per no arribar mai.

En resum, el llibre és entretingut i enganxa. No havia llegit mai cap novel·la de misteris genealògics i, la veritat, és intrigant per les relacions entre els familiars, les herències, les disputes. Les històries familiars sempre són grans històries i Steve Robinson té clar com vol contar aquesta i ho fa molt bé perquè et siga difícil parar de llegir. Però, com ja he dit, hi ha alguns excessos que alenteixen el ritme de la novel·la. Malgrat tot, molt recomanable com a lectura d’esbargiment.

Anuncis

4 thoughts on “In the Blood – Steve Robinson

  1. Retroenllaç: To The Grave – Steve Robinson | Les Contraportades

  2. Retroenllaç: The Last Queen of England – Steve Robinson | Les Contraportades

  3. Retroenllaç: Fins que passi la teva fúria – Åsa Larsson | Les Contraportades

  4. Retroenllaç: Hielo Negro – Michael Connelly | Les Contraportades

Deixa un comentari

